Mariukas klausė: Kaip paskaičiuoti, kiek automobilis sunaudoja kuro 100/km ?
Guru atsako:
Tiksliems matavimams reiktų daug tikslios ir brangios matavimo įrangos, tačiau, manau, klausimo autorius nori išsiaiškinti automobilio kuro anaudas buitinėmis salygomis.
Pats skaičiavimas yra gana paprastas: tiesiog sunaudotą kuro kiekį padaliname iš nuvažiuoto atstumo ir padauginame iš 100. Tačiau reiktų atminti:
- realus nuvažiuotas atstumas priklauso ir nuo padangų išmatavimų (gali skirtis iki +-5% ar daugiau),
- nepasitikėkite rodykle, rodančia kuro kiekį bake. Dažniausiai ji tai rodo su didele paklaida (priklauso nuo kuro kiekio bake).
Pirmą punktą nesunkiai galima perskaičiuoti pasinaudojus skaičiuokle, esančia čia - ten įveskite gamintojo rekomenduojamus padangų išmatavimus ir savo realius duomenis – Jums parodys, kiek procentų odometras rodo daugiau ar mažiau km (apytiksliai, nes dar priklauso ir nuo padangų nusidėvejimo, pripūtimo, dar galima odometro paklaida, tačiau mūsų atveju į tai nekreipsime dėmesio).
Sunaudotą kuro kiekį geriausia matuoti taip:
- Dyzelinui/Benzinui:
Prisipilkite pilną baką (kiek tiksliai supylėte kuro, nekreipkite dėmesio, svarbu jog būtų pilnas bakas) ir užsirašykite odometro parodymus, pravažiuokite kelis šimtus ar tūkstančius kilometrų (kuo daugiau km, tuo tikslesni duomenys bus gaunami), per tą atstumą galima pildyti kurą daug kartų, tačiau turite atsiminti (užsirašyti ar saugoti čekius) tikslius kiekius, kiek pripylėte. Kada jau nusprendėte, jog norite sužinoti tikslų sunaudotą kuro kiekį, vėl pripilkite pilną baką. Suskaičiuokite, kiek supylėte kuro nuo praeito pilno užpildymo (pirmojo kuro užpildymo iki „pilno bako“ nereikia skaičiuoti) ir paskaičiuokite, kokį atstumą nuvažiavote (jei reikia, įvertinkite padangų paklaidas). - Dujoms:
Dujoms pilnas bakas yra nepastovus dydis. Jis priklauso, nuo degalinės, jos darbuotojo (kiek kantrus laukti, kol užsipils kuras, nes kuo pilnesnis bakas, tuo apsauginis vožtuvas lėtina dujų pylimą), temperatūros ir t.t. Todėl patarčiau skaičiuoti pagal „tuščią baką“. Kadangi dujomis važiuojantys automobiliai gali važiuoti ir benzinu, todėl eksperimento metu turėkite bake benzino ne mažiau, nei reikia nuvažiuoti iki artimiausios degalinės. Taigi, išnaudokite dujas iki tuščio bako, prisipildykite dujų kiek nors (nebūtinai iki pilno bako), atsiminkite (užsirašykite ar saugokite čekį) užpildytų dujų kiekį ir užsirašykite odometro parodymus. Važinėkites kelis šimtus ar tūkstančius kilometrų (kuo atstumas didesnis, tuo skaičiavimai bus gaunami tikslesni), dujų kiekį galima pildytis bet kada, tačiau neišnaudokite iki „tuščio bako“ ir būtinai atsiminkite, (užsirašykite ar saugokite čekius), kiek užpildėte. Kada jau nusprendėte, jog užteks eksperimentuoti, važiuokite iki dujų pasibaigimo (būtinai turėkite benzino atsargų nuvažiavimui iki artimiausios kolonėlės!). Kai jau pajutote, jog dujų bakas tuščias – užsirašykite odometro parodymus. Suskaičiuokite, kiek kuro užpylėte nuo praeito „tuščio bako“ ir nuvažiuotą atstumą (jei reikia, įvertinkite padangų paklaidas).
Pvz:
Atvažiuojame į degalinę ir prisipilame pilna baką benzino (supylėme 45 l, tačiau šis skaičius nedalyvaus skaičiavimuose), ir užsirašome odometro rodmenis, pvz 111222. Pasivažinėję įsipilame dar 15 l benzino. Vėl važinėjamės… galų gale nusprendžiame, jog norime baigti eksperimentą, vėl nuvažiuojame į degalinę ir užpildome baką iki pilnos padėties (tilpo 23 l), o odometras tuo metu rodo 111700. Taigi skaičiuojame:
- Kuro (benzino) sunaudojome 15+23 = 38 litrus
- nuvažiavome 111700-111222 = 478 km
- imkim, jog padangos uždėtos kiek didesnės, nei priklauso, ir paklaida sudaro 3%, tuomet realus nuvažiuotas atsumas bus 478*1,03 = 492,34 km
- skaičiuojame kuro sąnaudas: 38 / 492,34 * 100 = 7,72 l/100km
Pastabos:
- Reiktų atminti, jog matuojant kuro sąnaudas reiktų nuspręsti, kokį važiavimo režimą Jūs norite matuoti (automagistralės, užmiesčio, miesto ar mišraus režimo) ir panašiai reiktų važinėtis visa eksperimentuojamą atstumą.
- Kuro sąnaudas įtakoja labai daug faktorių, štai keletas jų:
- Automobilio charakteristikos/techninė būklė:
- variklio darbinis tūris, galingumas (kuo didesni, tuo daugiau kuro sunaudoja)
- pavarų dėžė (automobiliai su automatine pavarų dėže ima daugiau kuro)
- išmetimo sistema (duslintuvas, katalizatorius…)
- padangos, jų pripūtimas
- filtrai (oro, kuro)
- kokie tepalai (mineraliniai/pusiau sintetiniai/sintetiniai)
- kaip sureguliuota pakaba (ratų suvedimas/išvirtimas)
- ir daug kitų faktorių…
- Automobilio charakteristikos/techninė būklė:
- Vairavimo stilius:
- kaip dažnai spaudžiamas stabdis
- kaip stipriai spaudžiamas akceleratoriaus pedalas norint isibėgėti
- kada perjunginėjamos pavaros
- važiuojant dideliu greičiu (110km/h ir daugiau) turi įtakos atidaryti langai (didina oro pasipriešinimą), todėl jei yra kondicionavimo sistema, didesniais greičiais geriau naudoti ją. Mažesniais greičiais ekonomiškiau naudoti atidarytus langus, nei kondicionavimo sistemą.
- Oro salygos:
- temperatūra (žiemą kuro sąnaudos žymiai padidėja)
- drėgme
- kelio danga (sausa/šlapia/sniegas)
- Kita:
- labai priklauso nuo važiavimo greičio, kiek dažnai sustojama/įsibegėjama (todėl mieste kuro sąnaudos labai išauga). Šiuolaikiniams lengviesiems automobiliams dažniausiai ekonomiškiausas važiavimo greitis būna apie 85km/h
- važiuojant kalnuotu keliu kuro sąnaudos labai didėja
- įjungtos šviesos taip pat didina kuro sąnaudas
Sorry, the comment form is closed at this time.